Tuesday, November 16, 2010

Lagi Kasut Bayi

Terbaru, saya telah menyiapkan 3 pasang kasut bayi berikut. Rekaan pertama menggunakan rekaan percuma yang anda boleh download sahaja PDF pattern saartje booties . Kasut bayi ini menggunakan teknik 'knitting' atau istilah bahasa Melayunya ialah 'kait 2 jarum. Oh ye, rekaan asal saartje boties ini mempunyai 2 strap  yang sesuai dipakai oleh bayi lelaki mahupun perempuan. Tetapi saya telah mengubahnya menjadi 1 strap supaya ia kelihatan seperti kasut ballet. Dan bunga dibahagian adalah penambahan untuk menyerlahkan feminiti kasut tersebut.

Rekaan kedua dan ketiga menggunakan teknik crochet (Kait Satu Jarum) rekaan Tracey Aiena yang boleh anda dapati di youtube . Ada 5 step-by-step  video tutorial kesemuanya. Sungguh mudah! Frankly speaking, video tutorial is much easier to understand than reading a pattern by itself. Jadi, untuk anda dan saya yang baru-baru menceburkan diri dalam hobi mengait, belajar melalui video tutorial adalah cara yang terbaik. 

Jika anda perasan kasut ke-2 dan ke-3 sedikit berbeza. Ini kerana saya telah mengubahsuai kasut ke-2 dimana ia mempunyai 'ribbed' dibahagian tapak kasut. Manakala kasut ke-3 telah dibuat betul-betul mematuhi video tutorial Tracey Aiena. Selamat mencuba. 


(a) Pink Saartje Ballet Booties 

(b) Blue Ribbed Mary Jane Slipper


(c) Green Mint Mary Jane Slipper

3 comments:

  1. kat mana nk beli jarum & benang ni smua ye..teringin nk blajar..area puchong ke, usj ke..

    ReplyDelete
  2. ada buat lagi x skrg?sy minat nk beli la...

    ReplyDelete